Et højt hurra for Benny, Bendix, Baastrup og Berthelsen i en mesterlig fortolkning af “Svantes Viser”, som folder sig ud i en morsom seks-stjernet folkekomedie.
Anmeldelse.
Kan man løfte den tidsløse roman og sanghistorie “Svantes Viser” af nationalpoeten Benny Andersen til en nyfortolket og ikke mindst morsom dramatisering? Instruktør og koreograf Niclas Bendixen viser sig, som den prisvindende dramatiker han er, med denne mesterlige fortolkning. Der er lagt op til en morsom og melankolsk stemning med den nye folkekomedie, Svantes Lykkelige Dag, som netop har haft premiere på Nørrebro Teater.
En personlighedsskildring til perfektion
Efter ni år vender Anders W. Berthelsen stærkt tilbage på Nørrebro Teater i dobbeltrollen som Svante og hans forfatter- og komponist-ven, som har stærke associationer til Benny Andersen selv. Og Gud hvor er det dejligt at have ham tilbage på scenen! Hans tilbagevenden vækkede hyldest og glæde hos publikum i salen til urpremieren på Svantes Lykkelige Dag. Vi møder Berthelsen på scenen iført gråt regnsæt med slingrende gang og et noget betuttet blik. Berthelsen skildrer rollen som den hhv. fordrukne, eksilsvenske, “sjösjuka” og skyggesatte forfatter Svante til perfektion. Rollen er som skabt til Berthelsen. Fortræffeligt mærker vi gennem digtet “Svantes Sorte Dag” Svantes galgenhumoristiske sind, når Berthelsen folder sig ud i sang med teksten “Jeg er træt af mig selv og mine plomber”.
En sal fyldt med latter
Med dén ros til Anders W. Berthelsen følger vi op med en endnu større ros til Lise Baastrup. Vi bliver gentagende gange forført af Baastrups sjove karakter som Nina, der på mange måder fungerer som den opmuntrende indpisker og samtidigt hylende morsomme karakter, der konsekvent efterlader en sal fyldt med latter. Gennemtrængende mærker man Ninas kærlighed til livet – og Svante, når hun gang på gang prøver at opmuntre et menneske, som synes at have mistet grebet og meningen med livet.
Et scenesamarbejde i verdensklasse
Skuespillet lykkes i høj grad på grund af det fænomenale samarbejde mellem Baastrup og Berthelsen. Vi var som tilskuere ikke i tvivl om, at de to hovedpersoner havde en fest på scenen og at der undervejs kreativt blev fiflet med replikkerne – altsammen noget som kun resulterede i, at vores kære karakterer fremstod yderst troværdige og nærværende i stykket. Og netop den ping-pong retfærdiggør, at der er tale om et scenesamarbejde i verdensklasse.
En forfatters skildrende sindelag
Og bliver vi så klogere på ham Svante? Til trods for, at det til tider kan være forvirrende, at skulle skildre de mange personligheder og roller fra én og samme person, lykkedes det alligevel at komme rundt om alle karaktertræk af hovedpersonen i stykket. Som publikum bliver man sat på arbejde i Svantes forunderlige univers – for er det i virkeligheden Benny Andersen, som har opdigtet Svante, som resultat af forfatterens egne to sind? Er det en historie om en fortvivlet mand, der ikke helt ved hvem han er? I så fald bliver vi i dén grad klogere på en forfatters skildrende sindelag.
Livet er ikke det værste man har
Vi bliver efterladt med en følelse af, at livet absolut ikke er det værste man har, når den strålende Lise Baastrup, indtager scenen i de sidste minutter af stykket, som en udtrykkelig morgensol. Der bliver bestemt ikke bliver sparet på den smukke og kraftfulde stemme, når Baastrup afslutter med den folkekarakteristiske vise “Svantes Lykkelige Dag”. Den smukke afslutning efterlader et tårevædet publikum trods sangens livsbekræftende tekst.
En scenografi med et udtryk af længsel
Som opbakning til en fantastisk dramatisering oplever vi gennem alle sceneskift en fremragende scenografi af Julian Toldam Juhlin. En scenografi, som er tydeligt inspireret af scenografens egen fortolkning af ordet “længsel”. Vi bliver mødt af levende rekvisitter i form af fugle, der mænger sig i et landskab fyldt med elledninger og birkestammer, som samtidig optræder på smukkeste vis som et yderst velsyngende folkekor.
En vellykket folkekomedie
Niclas Bendixen har med teaterstykket Svantes Lykkelige Dag, forsøgt at skabe en folkekomedie, som han ønskede at folket skulle føle sig beslægtet til – og lykkedes det? Vi tager et kig rundt i salen, da stykket har rundet sin afslutning og kan konstatere at der hos flere blandt publikum findes tårer i øjenvigen, store smil og kvalitetsjubel. Og hvis ikke dét er utryk for en vellykket folkekomedie – ja, så ved jeg ikke hvad er.
Svantes Lykkelige Dag spiller til og med den 23. december 2016 på Nørrebro Teater, Ravnsborggade 3, 2200 København N.
Læs mere om Svantes Lykkelige Dag og køb billetter på Nørrebro Teater her.