Med vindeltrapper, døre, edderkopper og sammenrimpede, ansigtsløse lærredsdukker er Louise Bourgeois’ ‘celler’ 25 menneskehøje fraktioner af et forundringsfuldt følelsesliv. Se udstillingen ’Structures of Existence: The Cells’ på Louisiana.
Mød 25 af Louise Bourgeois’ såkaldte ‘celler’ på Louisiana, hvor både mor, far og fars elskerinde er rigt repræsenteret. Som vidnesbyrd på en harmonisk og dog smertefuld bardom i 1920’erne står Louise Bourgeois’ celler frem som små rum begrænset af trådnet, døre eller glas. Fascinationen af psykoanalysen er uomgængelig i værkerne, som tillader publikum et intimt kig ind i kunstnerens følelsesliv.
Edderkoppen og lænestolen
Mange genkender den kæmpemæssige bronzeedderkop, der står på lur ved flodbredden i Bilbao. ‘Mor’, hedder den slet og ret, og mens nogen kunne få den idé, at Louise Bourgeois skulle have et negativt billede af sin mor, er det bestemt ikke tilfældet. Tværtimod opfatter hun edderkoppen som en omsorgsfuld og beskyttende væverske. I en af cellerne folder mor sine lange, beskyttende ben omkring et rustent bur. Under hende glinser tre glasæg som symbol på moderskabets frugtbarhed. I buret står far, en lænestol, der altid hviler passivt indenfor burets begrænsende rammer, og op ad burets rustrøde net hænger de gobeliner, som Louise Bourgeois’ forældre levede af at reparere og sælge.
Kropsceller, fængselsceller, munkeceller
Den nu afdøde kunstner rundede 80 år før hun fik store nok fysiske rammer til at udføre sine i alt 62 gevaldige installationer – en nedlagt tøjfabrik i Brooklyn. Ved hjælp af gamle brandtrapper og andet renoveringsmateriale blev Louise Bourgeois’ celler formet ud fra alle ordets mulige betydninger og udgør først og fremmest et retrospektivt blik på hendes barndom i Frankrig.
Som barn hjalp Louise ofte sine forældre i forretningen, hvor de restaurerede gamle gobeliner. Hendes værker afslører fingerfærdighed og talent for at rimpe sammen, når hendes morbide dukker i groft sækkelærred og med runde former giver cellerne liv. I Louise Bourgeois’ hænder er sytråd, nål og saks redskaber til at skabe et nyt hele, en mental reparationsproces.
Louise på Louisiana
De første seks af Louise Bourgeois’ celler er lavet af døre og blev vist første gang i Pittsburg i 1991. Nu kan de opleves igen i udstillingen ’Structures of Existence: The Cells’ på Louisiana frem til 26. februar 2017.
Læs mere om udstillingen her.